Ludzie nie dlatego przestają się bawić, bo się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić.

Warto niekiedy sięgać do myśli ludzi niezwykłych. Takich, jak na przykład Oliver Wendell Holmes. Zwłaszcza, że „okrągłe” liczby sprzyjają refleksjom. 

Przed Filharmonią Poznańską – siedemdziesiąty sezon artystyczny. Człowiek wkraczający w siedemdziesiątkę ma poczucie wstępowania w wiek tyleż godny, co i potwierdzający jego przynależność do grona seniorów. Dla instytucji – zwłaszcza artystycznych – to jednak wiek… młodzieńczy. Zwłaszcza w zestawieniu z takimi zespołami jak Regensburger Domspatzen (Ratyzbońskie Wróble Katedralne) o ponadtysiącletniej historii czy drezdeńska Sächsische Staatskapelle lub Staatsorchester Kassel mające 500-letnie tradycje. Staraliśmy się więc zaplanować sezon 2016/2017 tak, by niósł jak najwięcej młodości i młodzieńczości.

Tej przydadzą swoim interpretacjom zwycięzcy międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Zaprosiliśmy bowiem laureatów najbardziej prestiżowych turniejów tego rodzaju. Jednakże młodych (także duchem) artystów przewinie się przez naszą estradę znacznie, znacznie więcej. 

Miłośnicy wielkich muzycznych osobowości i gwiazd też powinni być usatysfakcjonowani. Niezmiernie się cieszymy, że artystą-rezydentem tego sezonu będzie Nikolaj Znaider – jeden z najwybitniejszych skrzypków naszych czasów, ceniony na największych estradach świata nie tylko jako skrzypek – solista i kameralista, lecz i jako dyrygent. Cieszymy się i z tego, że pojawi się u nas plejada wybitnych artystów (którzy niezmiennie czują się młodo), będących ozdobami czołowych światowych estrad – Reinhard Goebel, Marc Minkowski, Olli Mustonen, Eiji Oue, Gil Shaham, Jian Wang, Christian Zacharias… 

Oprócz stałych cykli koncertowych (Gwiazdy Światowych Estrad czy Koncerty Poznańskie) proponujemy publiczności prezentację kompletu „dorosłych” symfonii Felixa Mendelssohna. Będą również utwory rzadko wykonywane w Polsce (jak Koncert na wiolonczelę Friedricha Guldy czy Koncert skrzypcowy Jenő Hubaya von Szalatny). Zabrzmi – tradycyjnie – prawykonanie kompozycji napisanej na zamówienie Filharmonii Poznańskiej i jej dedykowanej: Fantazji poznańskiej, powstałej w Roku Feliksa Nowowiejskiego, twórcy tak mocno ze stolicą Wielkopolski związanego. 

Nawiązując do 80. rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego, przedstawimy jego dwa wielkie dzieła wokalno-instrumentalne: Harnasie i Stabat Mater. Po latach przerwy zabrzmi w Filharmonii Poznańskiej Pasja Mateuszowa Johanna Sebastiana Bacha – w fantastycznej obsadzie. Zresztą w sezonie 2016/2017 sporo będzie koncertów z udziałem chórów.Oprócz filharmonicznych Poznańskich Słowików czy Poznańskiego Chóru Kameralnego, na naszej estradzie pojawią się tak znakomite zespoły, jak warszawski Chór Filharmonii Narodowej (trzykrotnie), Czeski Chór Filharmoniczny Brno czy (po raz pierwszy w Poznaniu) RIAS Kammerchor z Berlina. Wystąpią też inne polskie orkiestry symfoniczne i kameralne. 

Cieszymy się z udziału w ważnych międzynarodowych festiwalach muzycznych – po raz drugi w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, w festiwalach w Czechach, których patronami są: Leoš Janáček i Bedřich Smetana, a na których przedstawimy między innymi wspomniane utwory Karola Szymanowskiego, a także (po raz trzeci) – w Festiwalu Choriner Musiksommer, którego edycję w 2017 roku otworzymy. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpi też w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu w cyklu „Polskie orkiestry w NFM”. 

Zapraszając Państwa na nasze koncerty, które zwieńczy niezmiennie „młoda” Beethovenowska Oda do radości i życząc jak najwięcej niezapomnianych artystycznych przeżyć, dziękujemy wszystkim, dzięki którym możemy nasze propozycje urzeczywistniać

 

wn                                     mp
Dyrektor Filharmonii Poznańskiej                          Dyrygent-Szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej