ETR

Sharon KAM

Sharon KAM

Sharon Kam należy do najlepszych klarnecistów świata. W minionych  dwudziestu latach współpracowała z uznanymi orkiestrami w Stanach Zjednoczonych, Europie i Japonii. Od początku kariery szczególnym obszarem jej zainteresowania były arcydzieła klarnetowe Wolfganga Amadeusa Mozarta. Miała 16 lat, gdy zagrała Koncert klarnetowy A-dur KV 622 Mozarta podczas swojego debiutu z Israel Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Zubina Mehty.

Niedługo potem wykonała Kwintet klarnetowy A-dur KV 581 Mozarta z renomowanym Guarneri String Quartet w nowojorskiej Carnegie Hall. W ramach obchodów 250. rocznicy urodzin Mozarta, w Teatrze Narodowym w Pradze,  jej interpretacja Koncertu klarnetowego A-dur  Mozarta była transmitowana na żywo w 33 krajach, a występ ten został też wydany na DVD. W tym samym okresie artystce udało się zrealizować marzenie nagrania Koncertu i Kwintetu klarnetowego na klarnecie basowym. W realizacji tego niezwykle cenionego nagrania wzięli udział znakomici instrumentaliści: Isabelle van Keulen, Ulrike-Anima Mathé, Volker Jacobsen, Gustav Rivinus oraz Haydn Philharmonie.

Sharon Kam pasjonuje się też muzyką kameralną i jako kameralistka regularnie współpracuje z takimi artystami jak Lars Vogt, Christian Tetzlaff, Enrico Pace, Daniel Müller-Schott, Leif Ove Andsnes, Carolin Widmann czy Jerusalem Quartet. Jest częstym gościem w takich ośrodkach festiwalowych jak Schleswig-Holstein, Heimbach, Rheingau, Risor, Cork, Verbier, Delft czy podczas Schubertiade Festival. Chętnie gra muzykę współczesną uczestnicząc w prawykonaniach wielu utworów, w tym Koncertu na klarnet (flet) i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego czy kwartetu i koncertów Herberta Williego (podczas Salzburg Festival), Ivána Erőda i Petera Ruzicka na prestiżowym festiwalu muzyki współczesnej w  Donaueschingen (Donaueschinger Musiktage).

Klarnecistka odnajduje się w wielu stylach muzycznych – od muzyki klasycznej, poprzez klasyczną muzykę współczesną po jazz, co odzwierciedla jej bogata dyskografia. Dwukrotnie otrzymała nagrodę ECHO Klassik „Instrumentalista roku” – w 1998 roku za nagrania utworów Carla Marii von Webera z Gewandhausorchester  pod dyrekcją Kurta Masura, a w 2006 roku za płytę z utworami Louisa Spohra, Carla Marii von Webera, Gioacchino Rossiniego i Felixa Mendelssohna z MDR Sinfonieorchester. Jej płyta American Classics z London Symphony Orchestra dyrygowaną przez jej męża Gregora Bühla otrzymała Deutsche Schallplattenkritik Prize.

 W 2013 roku artystka wydała płytę pod tytułem Opera!. Nagranie to powstałe we współpracy z Württembergisches Kammerorchester pod dyrekcją Rubena Gazariana,  zawiera transkrypcje arii operowych od Gioacchino Rossiniego i Giacomo Pucciniego do Ermanno Wolfa-Ferrariego   zaaranżowane na klarnet i orkiestrę kameralną. Ukazaniu się płyty towarzyszyło tournée artystów.

Tournée, które Sharon Kam wraz ze swoimi partnerami z zespołów kameralnych odbyła w sezonie 2016/2017 popularyzowało repertuar z ich najnowszego nagrania – płyty z kwintetami klarnetowymi Maxa Regera i Johannesa Brahmsa, nagranymi w 2016 roku z okazji setnej rocznicy śmierci Maxa Regera. Wśród miast na trasie tournée znalazły się Dijon, Monachium, Stuttgart, Bergen, Budapeszt, Berno. W minionym sezonie artystka odbyła też podróż koncertową z transkrypcjami arii operowych.