ETR

Karol KOZŁOWSKI

Karol KOZŁOWSKI

tenor

Można o nim powiedzieć, że jest… mistrzem sztuk. Ukończył bowiem dwie artystyczne uczelnie – Akademię Muzyczną w Gdańsku (Wydział Wokalno-Aktorskiego) oraz Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (Wydział Rzeźby). Zwyciężyła jednak muzyka i to z nią związał swą zawodową karierę.

Artysta uczestniczył w kursach mistrzowskich u Ryszarda Karczykowskiego, Rolando Paneraia, Salvatore Fisichellego, Sylvii Geszty, Heleny Łazarskiej i Claudio Desderiego. Otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Hariclei Darclee (Rumunia, 2005). 

W latach 2007-2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście nietoperza Johanna Straussa. Występował na scenach m.in. wersalskiego Théâtre Montansier (Oebalus w Apollu i Hiacyncie Wolfganga Amadeusa Mozarta), Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Almaviva w Cyruliku sewilskim Gioacchino Rossiniego), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Lindoro we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego) i Operze Kijowskiej (Edrisi w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego).

Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie śpiewał jako Vitellozzo w Lukrecji Borgii Gaetano Donizettiego, Misaił w Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Młody sługa w Elektrze Richarda Straussa, Kudriasz w Katii Kabanowej Leoša Janáčka, Edrisi w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Goro w Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Nauczyciel tańca i Latarnik w Manon Lescaut Giacomo Pucciniego oraz jako Ksiądz Mignon w Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego. 

Od 2010 roku występuje jako solista z zespołem muzyki dawnej Capella Cracoviensis, z którą wykonywał m.in. muzykę Claudio Monteverdiego (projekt: m.m.m.bar.okowa uczta), Stabat Mater Josepha Haydna, Requiem i Mszę c-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także dzieła Johanna Sebastiana Bacha: Magnificat oraz Pasję według św. Jana i Pasję według św. Mateusza (partie Ewangelisty).

Artysta współpracuje z większością polskich zespołów, wykonujących muzykę barokową na instrumentach historycznych m.in. z Wrocławską Orkiestrą Barokową, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Il Giardino d’Amore i Arte dei Suonatori.

Śpiewak występował pod batutą m. in. Fabia Bonizzoniego, Andreasa Speringa, Andrew Parrotta, Konrada Junghänela, Kaia Wessela, Christophe’a Rousseta i Jana Tomasza Adamusa. 

Od 2012 roku artysta regularnie gości na festiwalu Kissinger Sommer w Bad Kissingen, gdzie prezentował m.in. pieśni Franza Schuberta, Albana Berga, Fryderyka Chopina, ale także uczestniczył w  prawykonaniach utworów współczesnych. 

W  2014 roku kompozycja Andrzeja Kwiecińskiego Canzon de’ baci na głos solo i orkiestrę kameralną, w nagraniu Karola Kozłowskiego i orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia, zwyciężyła w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach.