PL EN

aktualności

24 stycznia 2018Międzynarodowe wyróżnienie dla kolejnej płyty Filharmonii Poznańskiej

Jeszcze nie przebrzmiały gratulacje dla Filharmonii Poznańskiej za zdobycie jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata ICMA 2018 (International Classical Music Awards), którą otrzymaliśmy  za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego (wydany przez wytwórnię  cpo), gdy nadeszła kolejna miła wiadomość. 

Najnowsza płyta nagrana przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza otrzymała właśnie  Supersonic Pizzicato Award przyznawaną przez  luksemburski magazyn muzyczny  Pizzicato.  W ten sposób wyróżniono nagrania II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego, wydane przez wytwórnię DUX.   Płyta ta jest światową  premierą fonograficzną obu dzieł Feliksa Nowowiejskiego.  

Remy Franck tak pisze o tej płycie na łamach Pizzicato:

Łukasz Borowicz opracowuje detale tej muzyki bardzo trafnie, dzięki czemu staje się ona bardzo retoryczna. Tym samym nagrania te są ważne nie tylko jako premiery fonograficzne, lecz również dlatego, że ukazują muzykę Nowowiejskiego w najlepszym świetle, potęgując wręcz pytanie o rzecz niezrozumiałą: dlaczego obie symfonie nie są częścią repertuaru już od dawna? 

Płyta wytwórni DUX stanowi więc wybitnie ważny wkład w przywołanie i ożywienie muzyki symfonicznej XX wieku.

 

Link do pełnego tekstu recenzji  oraz do jej polskiego tłumaczenia:

https://www.pizzicato.lu/vollig-unverstandlich/

polskie tłumaczenie recenzji

18 stycznia 2018Filharmonia Poznańska zwycięzcą ICMA 2018!

baner_quo_vadis_ICMA

Album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – nagrany przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy), a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasz Borowicza – został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Awards). To ogromne wyróżnienie dla Filharmonii Poznańskiej.

Dzieło życia Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis zarejestrowane zostało „na żywo” podczas koncertu, który odbył się 29 czerwca 2016 roku, w Auli UAM. Dwupłytowy album, będący rejestracją tego koncertu, wydany został w 2017 roku przez renomowaną niemiecką wytwórnię cpo.

O nagrodę ICMA, w kategorii muzyki wokalno-instrumentalnej poznańskie Quo vadis konkurowało z dwoma wydawnictwami: Stabat Mater Antonína Dvořáka, dziełem nagranym przez solistów, Praski Chór Filharmoniczny i Orkiestrę Filharmonii Czeskiej pod dyrekcją Jiříego Bělohlávka (Decca) oraz z Nieszporami op. 37 Siergieja Rachmaninowa nagranymi przez MDR Rundfunkchor pod dyrekcją Risto Joosta (Genuin).

Z polskich artystów w gronie zwycięzców znaleźli się także pianista Krystian Zimerman oraz dyrygent Krzysztof Urbański. Krystian Zimerman otrzymał nagrodę w kategorii płyta solowa za Sonaty fortepianowe D 959 i D 960 Franza Schuberta (wydaną przez Deutsche Grammophon), a Krzysztof Urbański (w kategorii koncerty) – wraz z Simonem Rattlem – za płytę Elgar: Cello Concerto – Martinu: Cello Concerto No. 1 nagraną z Solą Gabettą i Berlińskimi Filharmonikami, a wydaną przez Sony Classical.

Ponadto jury przyznało nagrodę specjalną dla wybitnego młodego polskiego artysty, która trafiła do pianisty Szymona Nehringa oraz nagrody specjalne za całokształt działalności, które otrzymały m.in. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, w której siedzibie w Katowicach – 6 kwietnia 2018 roku – odbędzie się gala wręczenia tegorocznych nagród.

Pełna lista zwycięzców dostępna poniżej:
www.icma-info.com/winners-2018

04 grudnia 2017Quo vadis wśród finalistów ICMA!

Poznańskie Quo vadis nominowane niedawno do jednej z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych świata – ICMA 2018 (International Classical Music Awards) właśnie znalazło się w finale tego konkursu!

Dzieło życia Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis wykonane przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha, a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej, zarejestrowane zostało podczas koncertu, który odbył się 29 czerwca 2016 roku, w Auli UAM. Całością dyrygował Łukasz Borowicz.

Dwupłytowy album, będący rejestracją tego koncertu, wydany został przez renomowaną wytwórnię cpo. O nagrodę ICMA, w kategorii muzyki wokalno-instrumentalnej konkuruje z dwoma wydawnictwami: Stabat Mater Antonína Dvořáka, dziełem nagranym przez solistów, Praski Chór Filharmoniczny i Orkiestrę Filharmonii Czeskiej pod dyrekcją Jiříego Bělohlávka (Decca) oraz z Nieszporami op. 37 Siergieja Rachmaninowa nagranymi przez MDR Rundfunkchor pod dyrekcją Risto Joosta (Genuin).

Ogłoszenie wyników – 18 stycznia 2018 roku.

01 grudnia 2017„Muzyka polska, czyli jaka?”

8 grudnia, przed koncertem, o godz. 18 zapraszamy melomanów do Sali Lubrańskiego na spotkanie zatytułowane „Muzyka polska, czyli jaka?” . Warto będzie posłuchać dyskusji (a także zabrać w niej głos) na temat znaczenia muzyki polskiej, z udziałem m.in. maestro Łukasza Borowicza. Spotkanie to połączone będzie z promocją najnowszej płyty nagranej przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza – II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego. To kolejna światowa premiera fonograficzna przygotowana przez Filharmonię Poznańską.

27 listopada 2017wejście dla artystów

W grudniowym numerze tygodnika ANGORA ukazał się interesujący artykuł Sławomira Pietrasa pt. Trzy natchnione kreacje Łukasza Borowicza. Zachęcamy do lektury:

Tygodnik ANGORA nr 49 (1433) z 3 grudnia 2017

19 listopada 2017Nagranie Quo vadis nominowane do prestiżowej nagrody ICMA 2018

Jedno z najnowszych nagrań Filharmonii Poznańskiej – światowa premiera fonograficzna Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – dwupłytowy album wydany przez renomowaną wytwórnię cpo, został właśnie nominowany do prestiżowej nagrody ICMA 2018. To jedno z najważniejszych płytowych wyróżnień na świecie!

Ogłoszenie zwycięzców nastąpi w styczniu 2018, a wręczenie nagród – 6 kwietnia, tym razem w Polsce, podczas koncertu w siedzibie NOSPR w Katowicach.

Przypomnijmy, że na płycie zarejestrowane zostało „dzieło życia” Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis wykonane przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha, a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Całość poprowadził Maestro Łukasz Borowicz.

Zbierający liczne, bardzo pochlebne recenzje album Quo vadis (m.in. w prestiżowym brytyjskim magazynie „Gramophone”), został nie tak dawno płytą miesiąca portalu Music Web International.

15 listopada 2017Dwa ruchy do przodu – rozmowa z Łukaszem Borowiczem

W październikowym numerze Ruchu Muzycznego ukazała się bardzo interesująca rozmowa z Łukaszem Borowiczem – pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Zachęcamy do lektury:

Ruch Muzyczny #10 2017

13 listopada 2017Urodziny z Rafałem Blechaczem

10 listopada 2017 Filharmonia Poznańska świętowała swoje 70-lecie. Na ten wyjątkowy wieczór Rafał Blechacz (artysta-rezydent FP) wybrał najbliższego naszym sercom kompozytora – Fryderyka Chopina i jego Koncert fortepianowy f-moll, nawiązując w ten sposób do wydarzeń sprzed dokładnie 70 laty, gdy Raoul Koczalski grał Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina.

Podczas koncertu, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą dyrygenta-szefa Marka Pijarowskiego wykonała Nokturn Stanisława Wisłockiego (10 listopada 1947 roku Stanisław Wisłocki jako dyrektor artystyczny dyrygował Poznańskimi Filharmonikami) oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego jubileuszowego wieczoru nie zapomnimy nigdy! Za cudowne artystyczne wrażenia dziękujemy wspaniałemu Rafałowi Blechaczowi, Maestro Markowi Pijarowskiemu i Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej. Dziękujemy dostojnym Gościom, Przyjaciołom, Patronom, Mecenasom, Partnerom, a przed wszystkim naszym Drogim Melomanom. To dzięki Państwa obecności i wsparciu nasza praca ma sens i jest warta nawet największego wysiłku.

Poniżej zamieszczamy wybrane recenzje i relacje, które ukazały się w mediach:

IKS, Agata Szulc-Woźniak – Fenomen Blechacza

Program 2 Polskiego Radia, Poranek Dwójki, Róża Światczyńska

WTK - Tłumy na jubileuszowym koncercie w Filharmonii Poznańskiej

Teleexpress: 10.11.2017, 17:00  - od 00:09:56

Teleskop: 10.11.2017, g.20:00 – od 00:10:05

Gazeta Wyborcza, Marta Kaźmierska – Filharmonia Poznańska ma 70 lat

Jan Popis – O koncercie w kilku słowach…

Głos Wielkopolski, Marek Zaradniak - Filharmonia Poznańska: Owacja dla Rafała Blechacza i wizja nowej siedziby

Radio Poznań, Jacek Butlewski, „Próbę generalną zawsze nazywam próbą kryminalną”

10 listopada 201770 odsłon filharmonii

Tadeusz Szeligowski, Stanisław Wisłocki, Zdzisław Śliwińki – jak założyciele i pierwsi szefowie Filharmonii zapisali się w pamięci potomnych? Kim był ABC? Co robili filharmoniczni muzycy latem, w Łagowie? Czy odbyły się koncerty 29 czerwca 1956 roku i 13 grudnia 1981 roku? Jak poznańska publiczność przyjmowała słynnych artystów – Artura Rubinsteina, Światosława Richtera, Dawida Ojstracha, Marthę Argerich, Krystiana Zimermana, Piotra Beczałę, Sir Neville’a Marrinera… O co poprosiła Elizabeth Schwarzkopf po koncercie, podczas urodzinowego przyjęcia? Co było niezwykłego w przyjeździe Piotra Anderszewskiego do Poznania? Kto na autograf artysty czekał 30 lat?

Na te i dziesiątki innych pytań związanych z działalnością Filharmonii Poznańskiej w ciągu minionych 70 lat znajdą Państwo odpowiedzi w książce autorstwa Anny Plenzler „70 odsłon Filharmonii” wydanej z okazji jubileuszu 70-lecia Filharmonii Poznańskiej. To historia tej instytucji opowiedziana za pomoca 70 odsłon – zdjęć i opisów ilustrujących jej dzieje. Opowiedzianych ciekawostkowo, czasem anegdotycznie, innym razem refleksyjnie. Ale zawsze ukazujących wielobarwność funkcjonowania tej artystycznej instytucji nieodłącznie związanej z Poznaniem.

Książkę można zdobyć podczas koncertów Filharmonii Poznańskiej.

06 listopada 201770-lecie Filharmonii Poznańskiej

Polecamy Państwa uwadze wywiad z Dyrektorem Wojciechem Nentwigiem, który ukazał się właśnie w dzienniku Rzeczpospospolita.

Urodziny z Rafałem Blechaczem

27 października 2017DJAMILEH – NAJNOWSZA PŁYTA Orkiestry Filharmonii Poznańskiej

Ukazała się właśnie najnowsza płyta Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Jest to polska fonograficzna premiera niezwykle rzadko wykonywanej jednoaktowej opery komicznej Georgesa Bizeta Djamileh, która została zarejestrowana w ramach XXI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Podczas nagrań w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu i koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej towarzyszył Poznański Chór Kameralny przygotowany przez Bartosza Michałowskiego oraz znakomici soliści: Jennifer Feinstein (Djamileh), Eric Barry (Haroun), George Mosley (Splendiano). Całość poprowadził Łukasz Borowicz. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawował Piotr Kamiński.

Szczegółowe informacje o płycie znajdą Państwo tutaj.

19 października 2017PRZEŻYJMY TO JESZCZE RAZ!

Od Kilara do Kilara – tak brzmiał tytuł niezwykłego koncertu, którym 6 października Filharmonia Poznańska zainaugurowała nowy sezon artystyczny. Podczas wieczoru w Auli UAM zabrzmiały dzieła Wojciech Kilara (Orawa, Exodus, Victoria), Karola Szymanowskiego (IV Symfonia na fortepian i orkiestrę op. 60 – Symfonia koncertująca), a także Te Deum Antonína Dvořáka. Wykonawcami koncertu byli soliści – Peter Jablonski (fortepian), Joanna Zawartko (sopran), Tomasz Wija (baryton), Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Orkiestra Filharmonii Poznańskiej. Całością dyrygował Marek Pijarowski.

Jeśli ktoś nie mógł uczestniczyć w tym artystycznym wydarzeniu (lub chciałby tego koncertu wysłuchać raz jeszcze) będzie mieć taką okazję dziś wieczorem. O godz. 20.03 koncert inauguracyjny Filharmonii Poznańskiej będzie retransmitowany na ogólnoniemieckiej antenie przez Deustchlandfunk Kultur (dawniej Deustchlandradio Kultur).

16 października 2017Z Poznania do Hamburga po nagrodę

Rewelacyjna sopranistka Pretty Yende – na zaproszenie Filharmonii Poznańskiej – wystąpi po raz pierwszy w Polsce. Koncert z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza odbędzie się już 27 października (Aula UAM, godz.19). Data ta zbiega się z dwoma ważnymi dla artystki wydarzeniami – światową premierą jej nowej płyty, zatytułowanej „Dreams” oraz z nagrodą Echo Klassik, którą odbierze ona dwa dni później, 29 października, w Elbphilharmonie w Hamburgu, podczas gali wręczenia tych prestiżowych nagród muzycznych.

Wśród tegorocznych laureatów Echo Klassik (nagroda przyznawana jest w 22 kategoriach) są artyści, których mieliśmy możliwość oklaskiwać podczas koncertów Filharmonii Poznańskiej – Daniil Trifonov, Gábor Boldoczki, Hennig Kraggerud, Jan Lisiecki, Johannes Moser, Maurizio Pollini, Sabine Meyer oraz RIAS Kammerchor.

 

11 października 2017Poznańskie Quo vadis nagraniem miesiąca!

Prestiżowy brytyjski portal muzyczny MusicWeb International ogłosił „nagraniem miesiąca” Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – pierwsze światowe nagranie płytowe tego oratorium dokonane pod batutą Łukasza Borowicza przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistami: Wiolettą Chodowicz (sopran), Robertem Gierlachem (baryton) i Wojtkiem Gierlachem (bas), a wydane przez niemiecką wytwórnię cpo.

Z eseju dyrygenta Łukasza Borowicza wynika jasno, iż bardzo zaangażował się w sprawę ponownego wykonania Quo vadis; zasługuje on na wielkie słowa uznania za wysiłek podjęty na rzecz niniejszej prezentacji, jak również za poprowadzenie tej znakomitej orkiestry. Nie mniejsze uznanie należy się moim zdaniem wszystkim pozostałym osobom związanym z tą produkcją, a szczególnie chórowi pod kierownictwem Violetty Bieleckiej.

                                                                                                                                                                                                             Jim Westhead

 

Pełen tekst recenzji dostępny na: www.musicweb-international.com

 

02 października 201750. Sezon Pro Sinfoniki otwarty! I to z wielką pompą!

W minioną sobotę, 30 września działająca pod skrzydłami Filharmonii Poznańskiej Pro Sinfonika zainaugurowała nowy cykl koncertowy adresowany do najmłodszych słuchaczy – Muzykoteczka. Pierwszy koncert zatytułowany W Trąby grają poprowadziła Natalia Sobkowiak wraz z dośwaidczonym w pracy z dziećmi Świerszczem Świerczyńskim. Muzycy – Wojciech Olejnik (trąbka), Sebastian Szupienko (tuba), Miłosz Żurawicz (waltornia) wprowadzili nas w magiczny świat krainy dźwieków. Publiczność dopisała, humory też!

 

30 września 2017 Pro Sinfonika zainaugurowała również kolejny sezon koncertowy MuzykotekiPary (nie) do Pary (przeznaczony dla dzieci od 6 lat). Rozpoczął się on niezwykłym projektem O!pera. Na jeden poranek Aula Uniwersytecka zmieniła się w pełną niezwykłych zdarzeń i kolorów przestrzeń kompozytorskiej wyobraźni Wolfganga Amadeusa Mozarta. Po raz pierwszy bowiem dla publiczności Pro Sinfoniki wystawiony został utwór sceniczny pt. Jak skomponować operę? Historia Czarodziejskiego fletu Mozarta.

Doskonała obsada solistów, barwne stroje autorstwa Ewy Sumelki, feeria świateł, dowcipne dialogi i cudowna muzyka Mozarta porwały publiczność w świat teatralnej magii.

Narratorem po krainie Czarodziejskiego fletu był nie kto inny, a sam kompozytor – Wolfgang Amadeus Mozart (w tej roli przekonujący Tomasz Piotrowski), który przedstawiał słuchaczom perypetie głównych bohaterów: Papagena (Robert Gierlach) i Papageny (Maria Jaskulska-Chrenowicz) oraz Tamina (Sylwester Smulczyński) i Paminy (Ilona Krzywicka). Słynną arię zemsty Królowej Nocy brawurowo wykonała Aleksandra Olczyk, natomiast szczęśliwemu finałowi patronował Sarastro (w tej roli Szymon Kobyliński).

Partię Trzech Dam wykonały Joanna Kędzior, Maria Jaskulska-Chrenowicz, Magdalena Pluta, a w rolę straszliwej Bestii wcielił się Piotr Grabowski.

Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadził Jakub Chrenowicz.

Młoda publiczność przyjęła przedstawienie bardzo entuzjastycznie. Już myślimy nad kolejnym….

 

Tego samego dnia widowisko powtórzone zostało w Kościele pw. NMP i św. Mikołaja w Lądzie nad Wartą. Barokowe wnętrze świątyni wypełniło się blaskiem i dźwiękiem muzyki Mozarta, stanowiąc doskonałą scenografię przedstawienia.

 

Szczegóły: www.prosinfonika.eu

28 września 2017Władze Śremu podpisały porozumienie z Filharmonią

IMG_3668

To pierwsze wielkopolskie miasto, które zawarło porozumienie o współpracy z Filharmonią Poznańską! Władze samorządowe Śremu będą współfinansowały wyjazdy mieszkańców miasta i gminy na koncerty w Filharmonii Poznańskiej, zapewniając im dziesięć bezpłatnych przejazdów na artystyczne wydarzenia w naszej instytucji w sezonie 2017/2018!

Wczoraj w Poznaniu stosowny dokument podpisali: burmistrz Adam Lewandowski (na zdjęciu z lewej) i dyrektor Wojciech Nentwig. Wszystko wskazuje na to, że to początek (nie mamy wątpliwości) owocnej współpracy obu podmiotów.

Które z miast i gmin Wielkopolski podąży śladami Śremu? Czekamy i zachęcamy!

28 września 2017Specjalny dodatek na 70-lecie

W dzisiejszym Głosie Wielkopolskim ukazał się specjalny dodatek, w całości poświęcony Filharmonii Poznańskiej i jubileuszowi jej 70-lecia.
Zachęcamy Państwa do jego lektury.      

27 września 2017Klub Przyjaciół Filharmonii Poznańskiej w Lipsku

Zostań przy Bachu

Dawno temu w Berlinie zjawili się akustycy z Japonii, szukając wzoru dla budowy w swym kraju idealnej sali koncertowej. Trafili do legendarnego szefa Filharmoników Berlińskich, Herberta von Karajana. Maestro spod przymkniętych powiek rzucił gościom krótko: Kupcie projekt Gewandhausu w Lipsku, będziecie mieli to, czego szukacie…

W drugiej połowie września 80 członków Klubu Przyjaciół Filharmonii Poznańskiej poznało „na żywo” legendarną salę muzyczną i usłyszało orkiestrę Gewandhausu, która obchodzi właśnie 275 lat istnienia i ciągle jest w ścisłej symfonicznej elicie.

Początek owej historii był niecodzienny. W 1742 roku bogaci kupcy wespół z mieszczanami Lipska utworzyli zespół muzykantów, któremu oddali we władanie swoje… sukiennice – czyli Gewandhaus. I oto na wskroś handlowe miasto nad Białą Elsterą zasłynęło wkrótce świetnymi koncertami. Dawne sukiennice stały się miejscem prawykonań wielu sławnych później utworów, m. in. Beethovena, Mendelssohna, Schuberta czy Brahmsa. Dyrygowali tutaj kapelmistrzowie znakomici, by wymienić tylko Mendelssohna, Nikischa, Abendrotha, Konwitschnego, Masura i Karajana. W długiej drodze ku muzycznej legendzie zmieniała się także sama sala. „Drugi” Gewandhaus z 1884 roku był pięknym klasycystycznym pałacem zbudowanym specjalnie dla lipskiej orkiestry. Po latach chwały runął jednak w gruzy od bomb alianckich z 1944 roku, choć prawie całe miasto cudem uniknęło zagłady i pozostało ze wspaniałą architekturą miejską XIX i XX wieku. Długo debatowano w NRD-owskim Lipsku nad wskrzeszeniem zrujnowanej sali koncertowej. Wreszcie, w 1981 roku, zarzuciwszy pomysł wiernego jej odtworzenia, zbudowano nowy i – co ważniejsze – nowoczesny Gewandhaus III. W naszych czasach zyskał miano ideału.

Gdy na estradzie lipskiej dźwięk osiąga siłę np. 99 decybeli to w ostatnich jakże odległych rzędach jego moc jest niemal identyczna – 97 decybeli! Wszystko i w każdym miejscu doskonale słychać. Sala ma 1900 miejsc, a widownia zbudowana na wzór amfiteatrów tworzy dla słuchaczy magiczny krąg, w którym nie umknie uwadze nawet muśnięcie palcem pudła skrzypcowego.

Udowodnił to Koncert na altówkę i orkiestrę Jörga Widmanna w świetnym wykonaniu Antoine’a Tamestita. W drugiej zaś części soczystością brzmienia zachwycał Kwartet Brahmsa w orkiestrowym opracowaniu Schönberga. Całością dyrygował znany dobrze z koncertów w Filharmonii Poznańskiej Michael Sanderling. Słowem: Gewandhaus – wrażenia znakomite.

A jednak Lipsk słynie w całym świecie i szczyci się szczególnie innym muzycznym symbolem. Jest nim Jan Sebastian Bach.

Genialny kompozytor spędził w Lipsku ostatnie 27 lat życia. Tutaj od 1723 do 1750 roku skomponował i po raz pierwszy wykonał z muzykami i chórzystami swoje niepowtarzalne pasje, oratoria, motety, koncerty, psalmy, preludia, fugi i chorały. Tu urodziło się trzynaścioro jego dzieci, tu co niedzielę u św. Tomasza albo u św. Mikołaja uświetniał nabożeństwa grą organową, prowadził słynny chłopięcy Thomanerchor i kilka zespołów muzycznych. Tymczasem rajcowie miejscy obarczali go dziesiątkami innych zadań i często nie szczędzili uszczypliwych uwag, a nawet nagan. Bach żył w atmosferze ciągłej zazdrości, irytacji i nękania. Swoje smutki chował w domu i cierpiał. Czy ktoś o tym pamięta, stojąc przed wzniosłym pomnikiem kantora? Przed ołtarzem w kościele św. Tomasza jest jego grób. Milkną przy granitowej płycie rozmowy, a słychać jakby bez końca absolutnie niezwykłą muzykę.

Po blisko stu latach od śmierci kompozytora całkiem zapomnianą partyturę jego Pasji wg św. Mateusza odnalazł i wykonał młody dyrygent Gewandhausu – Felix Mendelssohn. Lipsk i świat dopiero wówczas odkryły Bacha. Zaczęto mu budować pomniki… Lepiej późno niż wcale.

W byłym domu przyjaciela Bachów utworzono doskonale zaprojektowane muzeum Jana Sebastiana. Można tam obejrzeć dziesiątki rękopisów kompozytora, dotknąć klawiatury organów na których grał, zobaczyć jego portrety w nieodłącznej peruce, wielkie drzewo genealogiczne, nuty przepisywane z mozołem przez ukochaną żonę Annę Magdalenę i…  bransoletkę,  którą  jej podarował. Można też usiąść na kanapach, założyć słuchawki, kliknąć na komputerze wybrany tytuł i słuchać jego muzyki w świetnych wykonaniach.

Wielu naszych klubowiczów siedziało długo z tymi słuchawkami i jakoś wszyscy zgodnie mieli na twarzach niezwykłe uśmiechy. Ot, cały Jan Sebastian Bach. Zapracowany wielce człowiek – Ocean Muzyki.

Niezapomniany Zbyszek Wodecki zaśpiewał kiedyś: Zacznij od Bacha…. Może w Lipsku ktoś z naszych nucił sobie cicho: Zostań przy Bachu…

                             

                                                                                                                                                                                                                           Witold Młodziejowski 

25 września 2017Kalendarium roczne już do nabycia!

Dla miłośników dobrej muzyki przygotowaliśmy wyjątkową propozycję. Eleganckie, bogato ilustrowane wydawnictwo – książkowy przewodnik po repertuarze Filharmonii Poznańskiej w sezonie 2017/2018.

Kalendarium roczne zawierające szczegółowy program sezonu oraz wszelkie potrzebne naszym gościom informacje, oferujemy Państwu w wyjątkowej cenie 15 zł.

O kalendarium roczne prosimy pytać w kasie biletowej FP przy ul. Wieniawskiego 1 (od poniedziałku do piątku w godz. od 13 do 18) oraz podczas każdego koncertu przy stoisku Filharmonii Poznańskiej w holu Auli UAM.

Nabywcy karnetów De Luxe, Strefa Gwiazd i Ekstra otrzymają album bezpłatnie.

20 września 2017Gramophone o poznańskim Quo vadis

Na stronie internetowej prestiżowego magazynu brytyjskiego Gramophone ukazała się recenzja płyty „Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego” wydanej przez cpo, a nagranej pod dyrekcją Łukasza Borowicza przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz solistów: Wiolettę Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojtka Gierlacha.

Poniżej prezentujemy tłumaczenie jej fragmentu;  pełen tekst dostępny jest na: www.gramophone.co.uk

 

Nazwisko Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946) jest dziś ledwo znane, ale na początku XX wieku był przez wielu uważany za najważniejszego polskiego kompozytora współczesnego. Jego bogato instrumentowane „Quo vadis”, zagrane po raz pierwszy w swojej ostatecznej wersji w 1909 roku w Concertgebouw w Amsterdamie, jest dziełem, które przyniosło mu sławę i które grano regularnie aż do II wojny światowej. Tekst oryginalnie był w języku niemieckim, oparty na powieści Henryka Sienkiewicza o tym samym tytule (tak, to to Quo vadis), ale wersja tu nagrana jest polskim tłumaczeniem.  (…)

Dzieło składające się z czterech „scen” prezentuje dzieło Sienkiewicza poprzez trzy postaci (apostoła Piotra, Ligię oraz dowódcę pretorian): lwia część oddana jest chórowi. Pierwsze dwie sceny  opisujące uroczysty starożytny Rzym są pompatyczne i pełne fanfar, kończą się ekscytującym okrzykiem „Christiani ad leones!”. Trzecia scena opisuje cierpienie chrześcijan prześladowanych przez Nerona, oraz błaganie Ligii, aby opuścili miasto. Tutaj muzyka staje się delikatniejsza, bardziej mistyczna, orkiestracja mniej zdominowana przez instrumenty dęte blaszane, ze znakomitym solo basowym (w roli Piotra doskonały Wojtek Gierlach / partię Piotra śpiewa Robert Gierlach – przyp. Filharmonia Poznańska) i chórem. Podczas namawiania Piotra pojawiają się także organy, wprowadzając uroczystą, liturgiczną atmosferę. Jest to jeden aspekt dramatu, jako że nieugiętość Piotra jest oczywista, Nowowiejski wykorzystuje ogromny skład, aby podkreślić niepewność sytuacji. Sopranowe solo (Ligia) „O Panie, nasz święty przewodniku” to wyjątkowo dramatyczna i imponująca aria, znakomicie zaśpiewana przez Wiolettę Chodowicz, z wyróżniającym się solo skrzypcowym.

Ostatnia scena wychodzi od ciemności nocy, poprzez krótką, ale transformującą arię „Quo vadis” (baryton Robert Gierlach daje z siebie wszystko), do triumfalnego finału chóru, kulminacją którego jest podwójna fuga sławiąca chwalebne męczeństwo Piotra, oraz „Amen”. To wspaniałe oratorium, porównywalne z poematem Edwarda Elgara „Sen  Gerontiusa” zabiera słuchacza w teatralną, prawie kinematograficzną podróż, bardzo przekonującą przez znakomicie nagrane wykonanie.  (…)

 

06 września 2017Orkiestra stu jeden serc

Zachęcamy do lektury rozmowy, która ukazała się na łamach magazynu Poznański Prestiż. Dyrektor Wojciech Nentwig odsłania kulisy działalności Filharmonii Poznańskiej i opowiada o jedynej w swoim rodzaju „Orkiestrze stu jeden serc”. Gorąco polecamy!

Poznański Prestiż, nr 8 /wrzesień 2017

03 września 2017Karnety i bilety na sezon artystyczny 2017/2018

Szanowni Państwo,

przypominamy, że od jutra (4 września) w kasie biletowej Filharmonii Poznańskiej (ul. Wieniawskiego 1) będzie można nabyć karnety (DL, SG, KE, MW) oraz zarezerwować bilety na cały sezon artystyczny 2017/2018.

Od 21 września rozpoczniemy sprzedaż biletów w kasie FP, w Centrum Informacji Miejskiej (CIM) oraz uruchomimy sprzedaż biletów przez Internet na naszej stronie www oraz za pośrednictwem serwisu bilety24.pl.

 

Zamówione karnety prosimy odebrać w kasie biletowej Filharmonii Poznańskiej:

  • między 4 września a 20 września - karnety DL, SG i KE
  • miedzy 25 września a 6 października - karnety na KONCERTY POZNAŃSKIE 

Nieodebrane w terminie karnety zostaną przekazane do sprzedaży indywidualnej.

 

Informujemy również, że kasa biletowa FP sprzedaje bilety i karnety wyłącznie na koncerty Filharmonii Poznańskiej.

Używamy plików cookies do celów statystycznych oraz aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu filharmoniapoznanska.pl. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Akceptuję