PL EN

aktualności

09 kwietnia 2018ICMA 2018 – FOTORELACJA Z GALI WRĘCZENIA NAGRÓD

6 kwietnia, w sali NOSPR w Katowicach odbyła się uroczysta gala wręczenia International Classical Music Awards (ICMA).

Przypomnijmy, że Filharmonia Poznańska otrzymała tę prestiżową nagrodę za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, nagrany przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy), a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasz Borowicza.

Zachęcamy do obejrzenia galerii z tego wydarzenia.

04 kwietnia 2018ICMA 2018 – Gala wręczenia nagród z udziałem Dyrektora Filharmonii Poznańskiej i Maestro Łukasza Borowicza

W najbliższy piątek, 6 kwietnia, w sali koncertowej NOSPR w Katowicach odbędzie się uroczysty koncert połączony z uhonorowaniem laureatów International Classical Music Awards 2018. Przypomnijmy, że Filharmonia Poznańska otrzymała tę prestiżową nagrodę za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, nagrany przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy), a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasz Borowicza.

Zachęcamy do słuchania transmisji w Programie II Polskiego Radia, która rozpocznie się o godzinie 19:30. W przerwie koncertu, na antenie ”Dwójki” usłyszą Państwo rozmowę z Dyrektorem Filharmonii Poznańskiej, Wojciechem Nentwigiem i Maestro Łukaszem Borowiczem, którzy tego wieczoru odbiorą nagrodę.

Filharmonia Dwójki – transmisja online: www.polskieradio.pl

Szczegółowe informacje o koncercie: www.nospr.org.pl 

28 marca 2018Kasa biletowa Filharmonii Poznańskiej

Informujemy, że w dniu 30 marca kasa biletowa będzie nieczynna. Zachęcamy do zakupu biletów online.

27 marca 2018Róża Światczyńska o koncercie Poznańskich Filharmoników w Warszawie

W audycji Klasyka Muzyczna Radia Poznań ukazała się interesująca recenzja Róży Światczyńskiej (z Programu II Polskiego Radia). Dzieli się w niej swoimi wrażeniami z koncertu Poznańskich Filharmoników, Poznańskiego Chóru Kameralnego i znakomitych solistów pod batutą Łukasza Borowicza w Filharmonii Narodowej podczas XXII Wielkanocnego Festiwalu Lidwiga van Beethovena. Polecamy uwadze!

Radio Poznań, Klasyka Muzyczna, 26.03.2018, (6:41)

25 marca 2018Łukasz Borowicz nie przestaje zachwycać

Kolejne nagrody dla Łukasza Borowicza! Tym razem magazyn Diapason przyznał naszemu pierwszemu dyrygentowi gościnnemu Diapason d’Or za płytę z muzyką religijną Brucknera (Missa Solemnis, Magnificat, Tantum ergo) nagraną z udziałem RIAS Kammerchor, Akademie für Alte Musik, a wydaną przez Accentus. „Msza to nie premiera, ale to pierwsze nagranie, które jest jej naprawdę godne. …Blask i wrażliwość… Płyta wzorowa pod każdym względem” – tak ocenili płytę redaktorzy prestiżowego miesięcznika.

Z kolei francuska Adacemie du Disque Lyrique, która corocznie wyróżnia najlepsze płyty z muzyką wokalną, przyznała nagrodę L’ORPHEE D’OR – Prix Arturo Toscanini “Meilleur enregistrement d’un compositeur étranger” dwupłytowemu nagraniu oper Williamsa i Holsta pod batutą Łukasza Borowicza. Album wydał DUX we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena. Orfeusza w imieniu artystów odebrał Piotr Kamiński, niezwykle ceniony muzykolog, dziennikarz i znawca opery.

06 marca 2018Fryderyki 2018 – trzy nominacje dla Orkiestry Filharmonii Poznańskiej

Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do 24. edycji nagród Fryderyk. W trzech kategoriach albumów z muzyką poważną znalazły się dwie płyty nagrane przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza. Płyta z nagraniami II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego, wydana przez DUX, została nominowana w kategorii „muzyka symfoniczna i koncertująca”, a album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, wydany przez cpo – w kategoriach: „muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” oraz „najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”. 

Album Quo vadis Filharmonicy Poznańscy nagrali z udziałem solistów – Wioletty Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha  (baryton), Wojtka Gierlacha (bas) – Sławomira Kamińskiego (organy) oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowanego przez Violettę Bielecką.

O tym kto w tym roku otrzyma statuetki Fryderyka dowiemy się 16 kwietnia – wtedy, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, odbędzie się wręczenie nagród w kategoriach muzyki poważnej.

Warto przy okazji przypomnieć, że album Quo vadis nagrany przez Poznańskich  Filharmoników otrzymał w tym roku jedną z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych świata – ICMA 2018 (International Classical Music Awards), której wręczenie odbędzie się 6 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Tegoroczną  nagrodą Złotego Fryderyka –  za całokształt osiągnięć artystycznych – w kategorii muzyka poważna uhonorowana została, w roku 50-lecia swej pracy artystycznej,  Agnieszka Duczmal. Serdecznie gratulujemy! 

05 marca 2018Odkrywamy Amerykę

W najbliższy piątek, 9 marca podczas koncertu MOZART Z… NOWEGO ŚWIATA będziemy świadkami europejskiego prawykonania Symfonii nr 40 Pedro Ximénesa de Abrill Tirado (rekonstrukcja i edycja: ks. Piotr Nawrot).

Przed koncertem zapraszamy Państwa na godz. 18 do Sali Lubrańskiego na spotkanie z ks. prof. Piotrem Nawrotem i Łukaszem Borowiczem zatytułowane Odkrywamy Amerykę. Poprowadzi je Marlena Gnatowicz-Drobnik.

28 lutego 2018INNY DONIZETTI na żywo i na antenach radiowych

Messa da Requiem jest hołdem, ostatnim dowodem przyjaźni, złożonym przez Gaetano Donizettiego Vincenzo Belliniemu, tuż po jego nagłej śmierci. To monumentalna kompozycja wokalno-instrumentalna, w której kompozytor – jako wybitny twórca operowy – połączył muzyczne elementy religijne ze stylistyką bel canto. Można śmiało przypuszczać, że pozostająca w cieniu operowej twórczości Donizettiego Msza, była inspiracją dla słynnego Requiem Giuseppe Verdiego.

W piątkowy wieczór (2 marca, godz. 19, Aula UAM) zabrzmi ona w mistrzowskim wykonaniu czeskich i polskich solistów, Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Václava Luksa.

Jeśli ktoś z Państwa nie będzie mógł uczestniczyć w tym artystycznym wydarzeniu (lub chciałby tego koncertu wysłuchać raz jeszcze) będzie mieć taką okazję aż dwukrotnie.
Koncert Filharmonii Poznańskiej INNY DONIZETTI będzie retransmitowany:

- 7 marca o godz. 20.03 na ogólnoniemieckiej antenie przez Deustchlandfunk Kultur (dawniej Deustchlandradio Kultur),

- 11 marca o godz. 20.05 na antenie Radia Poznań w programie „Klasyka na bis”.

Zapraszamy!

 

24 stycznia 2018Międzynarodowe wyróżnienie dla kolejnej płyty Filharmonii Poznańskiej

Jeszcze nie przebrzmiały gratulacje dla Filharmonii Poznańskiej za zdobycie jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata ICMA 2018 (International Classical Music Awards), którą otrzymaliśmy  za album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego (wydany przez wytwórnię  cpo), gdy nadeszła kolejna miła wiadomość. 

Najnowsza płyta nagrana przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza otrzymała właśnie  Supersonic Pizzicato Award przyznawaną przez  luksemburski magazyn muzyczny  Pizzicato.  W ten sposób wyróżniono nagrania II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego, wydane przez wytwórnię DUX.   Płyta ta jest światową  premierą fonograficzną obu dzieł Feliksa Nowowiejskiego.  

Remy Franck tak pisze o tej płycie na łamach Pizzicato:

Łukasz Borowicz opracowuje detale tej muzyki bardzo trafnie, dzięki czemu staje się ona bardzo retoryczna. Tym samym nagrania te są ważne nie tylko jako premiery fonograficzne, lecz również dlatego, że ukazują muzykę Nowowiejskiego w najlepszym świetle, potęgując wręcz pytanie o rzecz niezrozumiałą: dlaczego obie symfonie nie są częścią repertuaru już od dawna? 

Płyta wytwórni DUX stanowi więc wybitnie ważny wkład w przywołanie i ożywienie muzyki symfonicznej XX wieku.

 

Link do pełnego tekstu recenzji  oraz do jej polskiego tłumaczenia:

https://www.pizzicato.lu/vollig-unverstandlich/

polskie tłumaczenie recenzji

18 stycznia 2018Filharmonia Poznańska zwycięzcą ICMA 2018!

baner_quo_vadis_ICMA

Album Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – nagrany przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz (sopran), Roberta Gierlacha (baryton), Wojtka Gierlacha (bas), Sławomira Kamińskiego (organy), a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasz Borowicza – został laureatem jednej z najbardziej prestiżowych nagród płytowych świata: ICMA 2018 (International Classical Music Awards). To ogromne wyróżnienie dla Filharmonii Poznańskiej.

Dzieło życia Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis zarejestrowane zostało „na żywo” podczas koncertu, który odbył się 29 czerwca 2016 roku, w Auli UAM. Dwupłytowy album, będący rejestracją tego koncertu, wydany został w 2017 roku przez renomowaną niemiecką wytwórnię cpo.

O nagrodę ICMA, w kategorii muzyki wokalno-instrumentalnej poznańskie Quo vadis konkurowało z dwoma wydawnictwami: Stabat Mater Antonína Dvořáka, dziełem nagranym przez solistów, Praski Chór Filharmoniczny i Orkiestrę Filharmonii Czeskiej pod dyrekcją Jiříego Bělohlávka (Decca) oraz z Nieszporami op. 37 Siergieja Rachmaninowa nagranymi przez MDR Rundfunkchor pod dyrekcją Risto Joosta (Genuin).

Z polskich artystów w gronie zwycięzców znaleźli się także pianista Krystian Zimerman oraz dyrygent Krzysztof Urbański. Krystian Zimerman otrzymał nagrodę w kategorii płyta solowa za Sonaty fortepianowe D 959 i D 960 Franza Schuberta (wydaną przez Deutsche Grammophon), a Krzysztof Urbański (w kategorii koncerty) – wraz z Simonem Rattlem – za płytę Elgar: Cello Concerto – Martinu: Cello Concerto No. 1 nagraną z Solą Gabettą i Berlińskimi Filharmonikami, a wydaną przez Sony Classical.

Ponadto jury przyznało nagrodę specjalną dla wybitnego młodego polskiego artysty, która trafiła do pianisty Szymona Nehringa oraz nagrody specjalne za całokształt działalności, które otrzymały m.in. Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, w której siedzibie w Katowicach – 6 kwietnia 2018 roku – odbędzie się gala wręczenia tegorocznych nagród.

Pełna lista zwycięzców dostępna poniżej:
www.icma-info.com/winners-2018

04 grudnia 2017Quo vadis wśród finalistów ICMA!

Poznańskie Quo vadis nominowane niedawno do jednej z najbardziej prestiżowych nagród muzycznych świata – ICMA 2018 (International Classical Music Awards) właśnie znalazło się w finale tego konkursu!

Dzieło życia Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis wykonane przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha, a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej, zarejestrowane zostało podczas koncertu, który odbył się 29 czerwca 2016 roku, w Auli UAM. Całością dyrygował Łukasz Borowicz.

Dwupłytowy album, będący rejestracją tego koncertu, wydany został przez renomowaną wytwórnię cpo. O nagrodę ICMA, w kategorii muzyki wokalno-instrumentalnej konkuruje z dwoma wydawnictwami: Stabat Mater Antonína Dvořáka, dziełem nagranym przez solistów, Praski Chór Filharmoniczny i Orkiestrę Filharmonii Czeskiej pod dyrekcją Jiříego Bělohlávka (Decca) oraz z Nieszporami op. 37 Siergieja Rachmaninowa nagranymi przez MDR Rundfunkchor pod dyrekcją Risto Joosta (Genuin).

Ogłoszenie wyników – 18 stycznia 2018 roku.

01 grudnia 2017„Muzyka polska, czyli jaka?”

8 grudnia, przed koncertem, o godz. 18 zapraszamy melomanów do Sali Lubrańskiego na spotkanie zatytułowane „Muzyka polska, czyli jaka?” . Warto będzie posłuchać dyskusji (a także zabrać w niej głos) na temat znaczenia muzyki polskiej, z udziałem m.in. maestro Łukasza Borowicza. Spotkanie to połączone będzie z promocją najnowszej płyty nagranej przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza – II i III Symfonii Feliksa Nowowiejskiego. To kolejna światowa premiera fonograficzna przygotowana przez Filharmonię Poznańską.

27 listopada 2017wejście dla artystów

W grudniowym numerze tygodnika ANGORA ukazał się interesujący artykuł Sławomira Pietrasa pt. Trzy natchnione kreacje Łukasza Borowicza. Zachęcamy do lektury:

Tygodnik ANGORA nr 49 (1433) z 3 grudnia 2017

19 listopada 2017Nagranie Quo vadis nominowane do prestiżowej nagrody ICMA 2018

Jedno z najnowszych nagrań Filharmonii Poznańskiej – światowa premiera fonograficzna Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego – dwupłytowy album wydany przez renomowaną wytwórnię cpo, został właśnie nominowany do prestiżowej nagrody ICMA 2018. To jedno z najważniejszych płytowych wyróżnień na świecie!

Ogłoszenie zwycięzców nastąpi w styczniu 2018, a wręczenie nagród – 6 kwietnia, tym razem w Polsce, podczas koncertu w siedzibie NOSPR w Katowicach.

Przypomnijmy, że na płycie zarejestrowane zostało „dzieło życia” Feliksa Nowowiejskiego – monumentalne oratorium Quo vadis wykonane przez znakomitych solistów: Wiolettę Chodowicz, Roberta Gierlacha i Wojciecha Gierlacha, a także Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej przygotowany przez Violettę Bielecką oraz Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Całość poprowadził Maestro Łukasz Borowicz.

Zbierający liczne, bardzo pochlebne recenzje album Quo vadis (m.in. w prestiżowym brytyjskim magazynie „Gramophone”), został nie tak dawno płytą miesiąca portalu Music Web International.

15 listopada 2017Dwa ruchy do przodu – rozmowa z Łukaszem Borowiczem

W październikowym numerze Ruchu Muzycznego ukazała się bardzo interesująca rozmowa z Łukaszem Borowiczem – pierwszym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Zachęcamy do lektury:

Ruch Muzyczny #10 2017

13 listopada 2017Urodziny z Rafałem Blechaczem

10 listopada 2017 Filharmonia Poznańska świętowała swoje 70-lecie. Na ten wyjątkowy wieczór Rafał Blechacz (artysta-rezydent FP) wybrał najbliższego naszym sercom kompozytora – Fryderyka Chopina i jego Koncert fortepianowy f-moll, nawiązując w ten sposób do wydarzeń sprzed dokładnie 70 laty, gdy Raoul Koczalski grał Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina.

Podczas koncertu, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą dyrygenta-szefa Marka Pijarowskiego wykonała Nokturn Stanisława Wisłockiego (10 listopada 1947 roku Stanisław Wisłocki jako dyrektor artystyczny dyrygował Poznańskimi Filharmonikami) oraz Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego jubileuszowego wieczoru nie zapomnimy nigdy! Za cudowne artystyczne wrażenia dziękujemy wspaniałemu Rafałowi Blechaczowi, Maestro Markowi Pijarowskiemu i Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej. Dziękujemy dostojnym Gościom, Przyjaciołom, Patronom, Mecenasom, Partnerom, a przed wszystkim naszym Drogim Melomanom. To dzięki Państwa obecności i wsparciu nasza praca ma sens i jest warta nawet największego wysiłku.

Poniżej zamieszczamy wybrane recenzje i relacje, które ukazały się w mediach:

IKS, Agata Szulc-Woźniak – Fenomen Blechacza

Program 2 Polskiego Radia, Poranek Dwójki, Róża Światczyńska

WTK - Tłumy na jubileuszowym koncercie w Filharmonii Poznańskiej

Teleexpress: 10.11.2017, 17:00  - od 00:09:56

Teleskop: 10.11.2017, g.20:00 – od 00:10:05

Gazeta Wyborcza, Marta Kaźmierska – Filharmonia Poznańska ma 70 lat

Jan Popis – O koncercie w kilku słowach…

Głos Wielkopolski, Marek Zaradniak - Filharmonia Poznańska: Owacja dla Rafała Blechacza i wizja nowej siedziby

Radio Poznań, Jacek Butlewski, „Próbę generalną zawsze nazywam próbą kryminalną”

10 listopada 201770 odsłon filharmonii

Tadeusz Szeligowski, Stanisław Wisłocki, Zdzisław Śliwińki – jak założyciele i pierwsi szefowie Filharmonii zapisali się w pamięci potomnych? Kim był ABC? Co robili filharmoniczni muzycy latem, w Łagowie? Czy odbyły się koncerty 29 czerwca 1956 roku i 13 grudnia 1981 roku? Jak poznańska publiczność przyjmowała słynnych artystów – Artura Rubinsteina, Światosława Richtera, Dawida Ojstracha, Marthę Argerich, Krystiana Zimermana, Piotra Beczałę, Sir Neville’a Marrinera… O co poprosiła Elizabeth Schwarzkopf po koncercie, podczas urodzinowego przyjęcia? Co było niezwykłego w przyjeździe Piotra Anderszewskiego do Poznania? Kto na autograf artysty czekał 30 lat?

Na te i dziesiątki innych pytań związanych z działalnością Filharmonii Poznańskiej w ciągu minionych 70 lat znajdą Państwo odpowiedzi w książce autorstwa Anny Plenzler „70 odsłon Filharmonii” wydanej z okazji jubileuszu 70-lecia Filharmonii Poznańskiej. To historia tej instytucji opowiedziana za pomoca 70 odsłon – zdjęć i opisów ilustrujących jej dzieje. Opowiedzianych ciekawostkowo, czasem anegdotycznie, innym razem refleksyjnie. Ale zawsze ukazujących wielobarwność funkcjonowania tej artystycznej instytucji nieodłącznie związanej z Poznaniem.

Książkę można zdobyć podczas koncertów Filharmonii Poznańskiej.

06 listopada 201770-lecie Filharmonii Poznańskiej

Polecamy Państwa uwadze wywiad z Dyrektorem Wojciechem Nentwigiem, który ukazał się właśnie w dzienniku Rzeczpospospolita.

Urodziny z Rafałem Blechaczem

27 października 2017DJAMILEH – NAJNOWSZA PŁYTA Orkiestry Filharmonii Poznańskiej

Ukazała się właśnie najnowsza płyta Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Jest to polska fonograficzna premiera niezwykle rzadko wykonywanej jednoaktowej opery komicznej Georgesa Bizeta Djamileh, która została zarejestrowana w ramach XXI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.

Podczas nagrań w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu i koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej towarzyszył Poznański Chór Kameralny przygotowany przez Bartosza Michałowskiego oraz znakomici soliści: Jennifer Feinstein (Djamileh), Eric Barry (Haroun), George Mosley (Splendiano). Całość poprowadził Łukasz Borowicz. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawował Piotr Kamiński.

Szczegółowe informacje o płycie znajdą Państwo tutaj.

Używamy plików cookies do celów statystycznych oraz aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu filharmoniapoznanska.pl. Jeśli nie blokujesz tych plików, oznacza to, że zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Akceptuję